Viden om leg og læring

Legende tilgange til teknologiforståelser

En udgivelse om legende tilgange til undervisning og teknologiforståelse i Play@Heart

I denne artikel præsenterer vi resultaterne af en Play@Heart-følgeforskning, som undersøger, hvad legende tilgange til teknologiforståelse er og kan være.

Play@Heart-projektets erfaringer viser, at legende tilgange til teknologiforståelse er en gryende faglighed, der i praksis sætter elevens udgangspunkt og deltagelsesmuligheder i fokus. Gennem eksperimenterende og åbne processer sker der et skifte fra at se på teknologien som kun et redskab til snarere at anskue den som et dialogværktøj, som både elever og undervisere tænker sammen med og om.

Teknologi skal nemlig ikke kun ses som noget, eleverne bruger – den er en del af en større dannelsesproces, hvor unge skal lære at navigere i en stadigt voksende teknologisk og digital verden; og netop derfor, er det vigtigt, at folkeskolen retter stor opmærksomhed på denne (ny)faglighed.

Arbejdet med legende tilgange til teknologiforståelse i praksis

Denne artikel er ikke blot en oversigt over projektets resultater, den kommer ligeledes med en række pejlemærker mod videre forståelse og udvikling samt anbefalinger til, hvordan teknologi(forståelse) kan blive en del af din skoledag som lærer og underviser.

Er du lærer eller pædagog i folkeskolen, har vi her ni anbefalinger:

  1. Skab miljøer, hvor eleverne (og lærerne) føler sig trygge ved at eksperimentere og fejle
  2. Integrer elevernes hverdagskultur og interesser som en del af undervisningens indhold
  3. Fokusér på procesorienteret læring frem for blot at nå frem til et færdigt produkt
  4. Vær opmærksom på at skabe læringsrum, hvor teknologi understøtter elevernes kreativitet og samarbejde
  5. Giv plads til elevernes medbestemmelse i forhold til undervisningens indhold og metode
  6. Anvend teknologier som aktive medskabere af deltagelsesmiljøer i klassen
  7. Integrer lege- og fantasielementer i undervisningen for at styrke elevernes engagement
  8. Tænk over, hvordan teknologierne kan bruges til at fremme demokratiske og dialogiske processer i klassen
  9. Sørg for, at teknologien ikke blot ses som et redskab, men som en del af elevernes skabende og erkendende processer.

Om Play@Heart

Play@Heart er et skoleudviklingsprojekt, som har til formål at undersøge en legende tilgangs betydning for børns læring med og om teknologi.

Siden 2021 har 12 skoler deltaget i projektet, og alle deltagende skoler får støtte fra lærere og konsulenter fra landets professionshøjskoler. De hjælper bl.a. med at udvikle Play Spaces – kreative læringsmiljøer, som understøtter en legende tilgang til teknologiforståelse.

Projektet udløber ved udgangen af 2024, og denne udgivelse er en ud af flere, der vil belyse projektets resultater.