Det er ikke ligefrem hver dag, at der kommer royalt besøg på landets professionshøjskoler. Og da slet ikke fra udlandet. Derfor var det en række stolte pædagogstuderende og undervisere fra Københavns Professionshøjskole, der sammen med ledelsen i Playful Learning, bød Hertuginde Catherine af Cambridge indenfor i PlayLab på Campus Carlsberg tirsdag d. 22. februar.  

Hertuginden var på besøg for at lære mere om Playful Learnings arbejde med at styrke børns udvikling og trivsel. På besøget fik Hertuginden indblik i, hvordan Playful Learning har etableret et nationalt udviklingsprogram, der arbejder med pædagogisk udvikling baseret på legens kvaliteter.

Under besøget deltog Hertuginden i selve undervisningen med de pædagogstuderende. Lektor Mikkel Høgsbro fra pædagoguddannelsen, havde tilrettelagt en undervisningsaktivitet, som hedder ’Utopiske institutioner’.

– Vores pædagogstuderende fik til opgave at bygge deres bud på en drømmeinstitution. Det kræver, at de både trækker på deres faglige viden og deres erfaringer fra praktikforløb – og samtidig tør at slippe fantasien løs, forklarede Mikkel Høgsbro, der oplevede en britisk hertuginde, der var meget engageret i undervisningen.

– Hertuginden var særligt interesseret i legens position i dansk pædagogisk tradition, og hvad det betyder for de studerende at opleve undervisning på denne særlige måde. Hun var meget fascineret af deres kreativitet og fantasi – og af deres evne til at reflektere over deres professionsfaglighed. 

De studerende var da også mødt ind til undervisning, som foregik lidt anderledes end sædvanligt, men var overrasket over Hertugindens nærvær.

– Hun var oprigtigt interesseret i at lære noget og virkede nysgerrig på at høre vores perspektiver. Vi var nervøse for at det ville være en meget formel situation, men det lagde en god stemning for besøget, da hun valgte at tage rutsjebanen ned i underetagen. Hun var naturlig, behagelig og lyttende at være i selskab med, fortalte Frederikke Holm, studerende på pædagoguddannelsen. Hendes medstuderende Ida Marie Petersen fortalte videre:

– Vi blev overraskede over, at hun spurgte ind til, hvorfor vi har valgt at uddanne os til pædagoger. Det havde vi ikke forberedt os på, men en af vores medstuderende var hurtig til at svare, at hans egen opvækst havde inspireret ham til det. Hun tog sig tid til at høre alle ved bordet.

Besøget i PlayLab skulle inspirere til nye initiativer på Royal Foundations Centre for Early Childhood i England, som blev etableret i 2021 og fokusere på at skabe en gladere og sundere verden for de yngste børn. ¨

Det var en helt særlig oplevelse for alle, der deltog i besøget at møde Hertuginden og opleve hendes store engagement i Playful Learnings faglige sag og arbejde med pædagoguddannelsen.