Afsluttet projekt
Playful Learning Udvikling
Et landsdækkende udviklingsprojekt (2019–2023), hvor undervisere og studerende udforskede legende tilgange til læring på pædagog- og læreruddannelserne.
18. juni 2025
Fornyet legelyst og vovemod
En introduktion til projektet
Playful Learning Udvikling var et landsdækkende projekt, hvor undervisere og studerende på pædagog- og læreruddannelser i fællesskab undersøgte, hvordan legende tilgange til læring kunne styrke uddannelsernes kvalitet og åbne for mere levende, nysgerrige og meningsfulde undervisningsmiljøer.
Projektet byggede ikke på færdige løsninger, men på deltagernes mod, nysgerrighed og lyst til at prøve nyt sammen. Med nysgerrighed og respekt for det uforudsigelige blev undervisningen udviklet gennem iterative processer, vilde hypoteser og lokale prøvehandlinger. Det handlede ikke om at følge en model – men om at turde lege sig frem til ny praksis.
Playful Learning Udvikling skabte nye rum for samarbejde på tværs af uddannelse og praksis – og gjorde leg til en drivkraft for både læring og forandring på landets pædagog- og læreruddannelser.
Hvem er med i projektet?
På hver professionshøjskole deltog en lokal ledelse og tolv undervisere – seks fra læreruddannelsen og seks fra pædagoguddannelsen. Mange inddrog også kollegaer i arbejdet og skabte lokale fællesskaber omkring det legende.
Og de studerende? De var med hele vejen. På tværs af landets lærer- og pædagoguddannelser deltog de studerende i undervisning, der anvendte legende tilgange til læring. De afprøvede forskellige aktiviteter af, kom med egne idéer i undervisningen og var med til at forme deres egne læreprocesser – og dermed projektets udvikling.
Projektet var samtidig tilkoblet programmets store forskningsprojekt, hvor 12 ph.d.-studerende sideløbende undersøgte, hvordan legende tilgange kan skabe nye muligheder – og udfordringer – i undervisningen på pædagog- og læreruddannelsen i Danmark inden for temaer som læringsrum, kulturforandring og didaktik. Læs forskningsudgivelsen med deres 12 perspektiver på legende tilgange til læring her.
Udvikling i tre faser
Projektet arbejdede med udvikling af undervisning gennem tre forskellige arenaer: TRY, TYPE og TALK. Sammen skabte de en ramme, hvor eksperimenter i praksis (TRY), klare didaktiske begrundelser (TYPE) og åbne, kollegiale samtaler (TALK) blev drivkraften for udvikling.
TRY inviterede til modige eksperimenter i undervisningen, hvor nysgerrighed og praksiserfaringer førte vejen. TYPE gav plads til refleksion og tydeliggjorde intentionerne bag de nye tilgange. Mens TALK skabte fællesskaber, hvor undervisere delte erfaringer, udfordrede hinanden og udviklede undervisningen i fællesskab.
Udviklingsgrundlaget voksede i 2020, hvor særligt betydningen af dialog og samarbejde som hjertet i fornyelsen blev fremhævet. Det var ikke nogen fast opskrift, men en fælles tilgang, der åbnede for kreativitet, mod og glæden ved at udvikle undervisning sammen.
Playlabs som alternative læringsrum
Gennem projektet blev der udviklet såkaldte “Playlabs” – et fysisk læringsmiljø, der inviterer til leg, nysgerrighed og eksperimenter, og som du i dag kan finde på alle lærer- og pædagoguddannelser i Danmark. Her er rammerne skabt til at udfordre vante undervisningsformer og inspirere til nye måder at lære og undervise på.
Et PlayLab er ikke bare et lokale – det er et eksperimentarium, hvor studerende og undervisere sammen kan undersøge, hvad legende læring kan være. Her må man tegne på vinduerne, bygge modeller med piberensere, eller tage undervisningen op på en lille scene.
Hvert PlayLab er forskelligt – designet i samarbejde med dem, der bruger det. Fælles for dem alle er, at de skubber til forventninger og gør det lettere at tænke og handle kreativt i undervisningen.
Aftryk i uddannelse og praksis
Playful Learning har sat markante spor på lærer- og pædagoguddannelserne – ikke blot fysisk gennem etableringen af ‘PlayLabs’ som alternative læringsmiljøer, men også kulturelt i form af nye undervisningspraksisser og didaktiske forståelser. De tre centrale, didaktiske principper – at skabe fælles forestillinger, at vove det uforudsigelige og at insistere på meningsfuldhed – har åbnet for nye måder at planlægge, gennemføre og evaluere undervisning på. Det har påvirket både undervisere og studerende i deres tilgang til læring og udvikling.
Flere undervisere arbejder i dag videre med at integrere principperne i hverdagen. De legende tilgange er i stigende grad blevet en del af faglig refleksion, eksperimenter og prøvehandlinger i de to professioner – og fortsætter dermed med at forme praksis og pædagogisk tænkning den dag i dag.
Vil du læse, hvordan legende tilgange har udviklet didaktikken på lærer- og pædagoguddannelserne? Så læs formidlingsrapporten.
Er du nysgerrig på ph.d.-projekternes forskningsbidrag? Så dyk ned i udgivelsen 12 perspektiver på legende tilgange.
Projektledelse
FAQ
Ofte stillede spørgsmål
Projektet Playful Learning Udvikling var vigtigt, fordi det satte fokus på at forny og styrke kvaliteten i pædagog- og læreruddannelserne gennem legende tilgange til læring. Det brød med traditionelle forestillinger om undervisning og skabte plads til mere nysgerrighed, kreativitet og meningsfulde læringsfællesskaber.
I stedet for at tilbyde færdige koncepter og modeller, gav programmet undervisere og studerende mulighed for at eksperimentere, reflektere og udvikle praksis i fællesskab – lokalt og i et nationalt netværk. Det anerkendte, at undervisningsudvikling sker bedst, når den udspringer af hverdagspraksis og er drevet af underviserens professionelle dømmekraft og mod til at afprøve nye veje.
Programmet var desuden vigtigt, fordi det skabte en ny form for samarbejde mellem professionshøjskoler, praksisfelt og forskning, og dermed byggede bro mellem uddannelse og profession. Med sin åbne og eksperimenterende tilgang bidrog Playful Learning Udvikling til at styrke både trivsel, deltagelse og læring – ikke kun for de studerende, men også for børn og unge i dagtilbud og skoler, som fremtidens pædagoger og lærere skal arbejde med.
Projektet var et samarbejde mellem lærer- og pædagoguddannelserne på landets seks professionshøjskoler som en del af det bredere Playful Learning program. Læs mere om programmet her.
Projektet var finansieret af LEGO Fonden ud fra et armslængdeprincip. Det betyder rent praktisk, at professionshøjskolerne varetog ansvar og beslutninger i forhold til projektets faglige og forskningsmæssige udvikling.
Ud over formidlingsrapporten og udgivelsen “12 perspektiver på legende tilgange”, kan du finde et udvalg af de prøvehandlinger og didaktiske designs, som underviserne har udviklet, på vores YouTube-kanal.
Ønsker du at dykke dybere ned i forskningsperspektiver på legende tilgange, kan du finde en samlet oversigt over publikationer fra forskningsprojektet.
Hvis du vil i kontakt med de undervisere og lokale projektledere, der har stået for udviklingsarbejdet på en specifik professionshøjskole, kan du finde deres oplysninger på kontaktsiden.


