Afsluttet projekt
Leg For Dig
Leg For Dig (2021-2024) var et projekt, der i samarbejde med 12 institutioner udviklede legefaglige efter- og videreuddannelsesforløb for pædagogisk personale i dagtilbud, daginstitutioner og fritidsklubber/SFO'er.
11. juni 2025
Følg børns legespor
En introduktion til projektet
I projektet Leg for dig undersøgte personale fra 12 institutioner (dagtilbud, daginstitutioner og fritidsklubber/SFO’er) og seks professionshøjskoler, hvordan legende tilgange kan styrke børns og unges trivsel, udvikling og læring.
Henover 3 år bidrog projektet til lokale kulturforandringer og en nytænkning af efter- og videreuddannelsesforløb til personale, der arbejder med børn og unge i alderen 0-15 år.
De 12 nye, praksisnære efter- og videreuddannelsesforløb udbydes i dag af efter- og videreuddannelseafdelinger på alle landets seks professionshøjskoler.
Forløbenes faglige indhold
Forløbene sætter fokus på, hvordan leg og legende tilgange kan styrke børns trivsel, udvikling og læring.
Det deltagende pædagogiske personale får redskaber til at arbejde med deres rolle i legen, børneperspektiver og udvikling af inspirerende lege- og læringsmiljøer.
Gennem legeeksperimenter, aktionslæring og refleksion lærer de at iagttage, deltage i og understøtte legens mange former – både i rum, materialer og i samspil med børnene.
Målet er at skabe en legende og udviklende hverdag for alle børn.
Udviklingsarbejdet havde fem kriterier
Udviklingsarbejdet i Leg for Dig tog udgangspunkt i følgende fem kriterier:
- Legen er i centrum som både fokus og metode for al arbejdet
- Læringsteamet og lovgivningens rammer er tydelige og afgrænsede
- Børnenes perspektiv er pejlemærke
- Al personale er involveret i samarbejdet
- Det pædagogiske personale udvikler legefaglige færdigheder
Hvem var med i projektet?
12 institutioner samarbejdede med 12 undervisere fra landets seks professionshøjskoler. De deltagende institutionerne var
- Aars Skoles SFO
- Dagplejen Aalborg Kommune
- Skæring Skoles SFO
- Ådalens Børnehus
- Daginstitutionerne i Område Løgumkloster og Toftlund
- Alminde-Viuf Fællesskoles SFO
- Daginstitutionen Drømmebakken
- Ådalskolen Fangel Friskole
- Bolbro Børnehus
- Daginstitutionen Gaia
- Daginstitutionen Vandpytten
- Daginstitutionen Transformeren
Intro til forløbene
Videointroduktion af de 12 efter- og videreuddannelsesforløb
FAQ
Ofte stillede spørgsmål
Projektet var vigtigt for at styrke pædagogers kompetencer til at bringe leg og læring tættere sammen. Det handlede om at udvide repertoiret af legekvaliteter i det pædagogiske arbejde, stimulere børns fantasi og læringslyst og imødekomme behovet for nytænkning af efter- og videreuddannelse. Studier viser, at mange børn ikke oplever de voksne som legende, og at læringslysten daler med alderen – derfor er det vigtigt at skabe pædagogiske miljøer, hvor legen bliver en naturlig vej til læring og trivsel.
Projektet var et samarbejde mellem de pædagogiske efter- og videreuddannelserne på landets seks professionshøjskoler som en del af det bredere Playful Learning program. Læs mere om programmet her.
Projektet var finansieret af LEGO Fonden ud fra et armslængdeprincip. Det betød rent praktisk, at professionshøjskolerne varetog ansvar og beslutninger i det faglige indhold og udviklingen i projektet.
Kontakt efter- og videreuddannelsesafdelingen på din nærmeste professionshøjskole for at høre mulighederne: https://legfordig.dk/kontakt/


