Alle professionshøjskoler i Danmark er en del af Playful Learning. Hver professionshøjskole samarbejder med lokale dagtilbud og skoler igennem forsknings- og udviklingsprojekter.
Om Playful Learning
Hvem står bag Playful Learning?
Playful Learning Forskning
Playful Learning Forskning er et af Danmarks mest omfattende forskningsprojekter i leg og læring. Formålet med projektet er at udvide det sprog og den viden, vi har om legende tilgange, og ikke mindst understøtte forankringen af denne viden på landets pædagog- og læreruddannelser.
Projektet blev lanceret i 2019 og er nu i sin anden fase. I perioden 2023-2026 har vi især fokus på at undersøge, hvordan leg og legende tilgange virker i børns hverdag i dagtilbud og skoler.
Jeg vil gerne være med
“Jeg vil gerne være med” er et skoleudviklingsprojekt, der undersøger, hvordan leg og legende tilgange skaber mangfoldige læringsfællesskaber, hvor alle børn og unge trives og engagerer sig – uanset forudsætninger.
Lærere og pædagoger fra seks skoler samarbejder med undervisere fra landets seks professionshøjskoler om at bringe legens kvaliteter i spil i undervisning og styrke børns deltagelsesmuligheder. Formålet er at skabe en skole, hvor alle børn oplever, at de hører til og deltager i fællesskabet.
Projektet blev igangsat i 2025 og fortsætter til 2027.
Playful Learning Praxis
Playful Learning Praxis er et projekt, hvor undervisere og studerende fra landets pædagog-, lærer- og videreuddannelser sammen med pædagoger og lærere udforsker mulige løsninger på pædagogiske og didaktiske udfordringer. Midlet er legende tilgange og målet er børn og unges trivsel, udvikling og læring.
Projektet blev igangsat i 2023 og udløber i december 2026.
Alle Børns Dagtilbud
Alle Børns Dagtilbud er et nationalt udviklingsprogram i samarbejde med KL og Komponent.
Programmet blev igangsat i 2025 og fortsætter til 2029.
Leg For Dig (2021-2024)
Leg for Dig var et projekt, som udviklede videreuddannelsesforløb med udgangspunkt i udfordringer, som pædagogisk personale møder i hverdagen – fx at skabe flere deltagelsesmuligheder for børn i leg.
Fra 2022-2024 arbejdede undervisere fra de seks professionshøjskoler tæt sammen med personale og børn fra 12 institutioner om at udvikle de nye videreuddannelsesforløb.
Forløbene er rettet mod al pædagogisk personale, der arbejder med børn fra 0-15 år i dagtilbud, skole og fritidstilbud. Forløbene bliver tilgængelige i foråret 2025.
Play@Heart (2021-2024)
Play@Heart var et skoleudviklingsprojekt, som havde til formål at undersøge en legende tilgangs betydning for børns læring med og om teknologi.
12 skoler deltog i projektet og samarbejdede med undervisere fra landets professionshøjskoler om at udvikle viden og kreative læringsmiljøer, som understøtter legende tilgange til teknologiforståelse.
Playful Learning Udvikling (2019-2023)
Playful Learning Udvikling var et nationalt udviklingsprojekt, der fra 2019 til 2023 udforskede, hvordan legende tilgange til læring kan styrke kvaliteten i uddannelsen af kommende lærere og pædagoger.
Undervisere fra de seks professionshøjskoler samarbejdede om at afprøve nye undervisningsformer, hvor leg, nysgerrighed, bevægelse og kreativitet var i centrum. Målet var at give de studerende kompetencer og inspiration til at skabe engagerende, inkluderende og meningsfulde læringsmiljøer for børn og unge – både i skoler og dagtilbud.
Playful Learning Udvikling blev afsluttet i 2023, men de legende tilgange lever videre – både lokalt og i det efterfølgende projekt, Playful Learning Praxis.
Internationalt udsyn
Alle projekter i Playful Learning udveksler erfaringer med uddannelses- og forskningsinstitutioner samt praksisfællesskaber i andre lande. Det foregår bl.a. gennem studieture, besøg af samarbejdspartnere og i internationale forskningsnetværk. Kontakt os for at høre mere.
Deltagere i Playful Learning
Undervisere og forskere fra landets pædagog-, lærer- og videreuddannelser samarbejder med dagplejere, daginstitutioner og skoler i deres lokalområde. Se deltagerne her.
Forskere
Mikkel Wilms Snorre Boysen, Absalon
Helle Hovgaard Jørgensen, UCL
Linda Ahrenkiel, UCL
Kim Holflod, KP
Tina Visgaard Duedahl, UCL
Vibeke Schrøder, KP (2019-2023)
Ole Lund, VIA (2019-2023)
Oline Pedersen, UCN (2019-2023)
Line Togsverd, UC SYD (2019-2023)
Jeppe Bundsgaard, DPU (2019-2023)
Mona Have Nielsen, DPU (2019-2023)
Bent Sortkær, DPU (2019-2023)
Forskningsledelse
Helle Marie Skovbjerg, Designskolen Kolding
Julie Borup Jensen, Aalborg Universitet
Ph.d.er
Anne Kirstine Petersen, Absalon
Tina Visgaard Duedahl, UCL
Lise Hostrup Sønnichsen, UC SYD
Lotte Agnes Lausen, UCN
Kim Holflod, KP
Mikkel Vinding, UC SYD
Jennifer Ann Skriver, DSKD
Sisse Winther Oreskov, Absalon
Lars Dahl Pedersen, Absalon
Vici Daphne Händel, KP
Søren Hørning Hansen, DPU
Martha Lagoni, UCL
Daginstitutioner og skoler
Vuggestuen Kridthuset, Løgstør
Vuggestuen Spiren, Aalborg
Vuggestuen Petra, Hjallerup
Øster Hornum Børneunivers, Støvring
Ole Rømer Skolen, Høje Taastrup
Højby Skole, Odense
Sct. Michaels Skole, Kolding
Sdr. Vang Skolen, Kolding
Undervisere
VIA
Birte Debel Hansen
Karina Engelund Mathiasen
Mette Munk
UCN
Kasper Moes Drevsholt
Kirstine Bang Kruse Kristensen
Lene Dahlquist Hansen
KP
Jesper Dybdal
Niels-Peder Osmundsen Hjøllund
Stine Duwander Serup
Projektledelse
Anne Villekjær Andersen, UCN
Lise Mølgaard, VIA
UCL
Celine Ferot
Linda Ahrenkiel
Morten Skovdal
UC SYD
Lise Hornstrup Sønnichsen
Lisbet Baad Petersen
Absalon
Fina Lewenhaupt Vilholm
Linda Rask Korsbæk
Pernille Lomholt Christensen
Forskningsledelse
Helle Marie Skovbjerg
Mette Molbæk, VIA
Skoler
Gistrup skole
Lyngholmskolen
Tåsinge skole
Sjølund-Hejls skole
Hvalsø skole
Skovvangskolen
Undervisere
KP
Elisabeth Perret-Gentil
Jakob Andreas Ørsted
Mikkel Høgsbro
Thorbjørn Nyander Poulsen
Maja Cecilie Laybourn
Britta Kornholt
Betina Jakobsen
Stine Rahr Bruzelius
Laura Maria Rønne Basse
Lars Christensen
Absalon
Mathilde Knage
Anne Kristine Petersen
Kirsten Bech Feddersen
Linda Rask Korsbæk
Maria Lykke Andersen
Stefan Brun Pedersen
Nadia Christensen
Frederik Zeuthen
Eeva Leine Jakobsen
Karen Stine Egelund
Sisse Winther Oreskov
Projektledelse
Bodil Borg Høj, VIA
Mikael Schneider, UCL
UCL
Jesper Zimmer
Knud Erik Christensen
Mona Pagaard Nielsen
Linda Ahrenkiel
Lene Bech Dalsgaard
Celine Ferot
Pia Bælum Christensen
Mette Skovdal
Rikke Brandt Bundsgaard
Hasse Herold Møller
UCN
Mary Anne Kristiansen
Majbrit Mohr Damsgaard
Dorte Henriksen Westmark
Charlotte Rørvig Haaber
Lene Jensen
Jesper Dam Larsen
Felicia Luise Bech Lillelund
Jakob Fenger
Helle Vinther Hansen
Kasper Moes Drevsholt
Lisbeth Storgaard Rimmer Dueholm
VIA
Heidi Stensman Pugh
Karen Wobeser
Lone Sonne
Birte Debel Hansen
Marlene Smith
Thea Juhl Roloff Clausen
Birgitte Laursen
Karina Engelund Mathiasen
Palle-Emil Stouby
UC SYD
Robert Jepsen
Hans Schmidt Tauman
Dorte Kjærholm Rizzi
Birgitte Lund Jensen
Bettina Brandt
Lars Holbæk Pedersen
Lærke Nørgaard Pallesen
Bodil Heebøll
Mette Frost Bylling Pinto
Henrik Bjørnemose Andersen
Undervisere
UCN
Giselle Carolina B Christoffersen
Signe Engh Lundgreen
VIA
Lone Wiegaard
Palle-Emil Stouby
Thea Juhl Roloff Clausen
UCL
Lis Harboesgård Rahbek
Mette Skovdal
Projektledelse
Mathilde Knage, Absalon
Trine Lolk Haslam, UCN
Absalon
Mette Rold
Frederik Zeuthen
UC SYD
Annette Knudsen
KP
Kristian Skjærlund
Sussie Kiilerich Bonde
Daginstitutioner
Junglehuset
Ådalens Børnehus
Ådalskolen Fangel Friskole
Alminde-Viuf Fællesskole
Bolbro Børnehus
Gaia
Drømmebakken
Dagplejen Aalborg Kommune
Område Løgumkloster og Toftlund
Skæring Skoles SFO
Transformeren
Vandpytten
Undervisere
VIA
Steen Cnops Rasmussen
Birte Debel
Maria Høegh Beierholm
UCN
Anne Villekjær Andersen
Ian Rubeck Stenz
Lene Hansen
KP
Lasse Remmer
Niels-Peder Osmundsen Hjøllund
Martin Thun Klausen
Projektledelse
Andreas Binggeli, KP
Rune Overvad Schou, VIA
UCL
Celine Ferot
Ulrich Pedersen Dahl
Morten Relster
Ture Reimer-Mattesen
UC SYD
Lisbet Baad Pedersen
Merethe Haahr Francis
Hans Henrik Jessen
Absalon
Søren Bøgh Knudsen
Pernille Lomholt Christensen
Kristian Neubert Hjuler
Mikael Scheby
Skoler
Hvalsø Skole
Højelse Skole
Højslev Skole
Lundehusskolen
Lyngholmskolen
Løsning Skole
Skansevejens Skole
Skovvangsskolen
Sct. Hans Skole
Sydmors Skole
Tåsingeskolen
Varnæs Skolen