Om Playful Learning

Hvem står bag Playful Learning?

Alle professionshøjskoler i Danmark er en del af Playful Learning. Hver professionshøjskole samarbejder med lokale dagtilbud og skoler igennem forsknings- og udviklingsprojekter.

To børn, der leger udenfor

Playful Learning Forskning

Playful Learning Forskning er et af Danmarks mest omfattende forskningsprojekter i leg og læring. Formålet med projektet er at udvide det sprog og den viden, vi har om legende tilgange, og ikke mindst understøtte forankringen af denne videnlandets pædagog- og læreruddannelser.  

Projektet blev lanceret i 2019 og er nu i sin anden fase. I perioden 2023-2026 har vi især fokus på at undersøge, hvordan leg og legende tilgange virker i børns hverdag i dagtilbud og skoler.   

Jeg vil gerne være med

“Jeg vil gerne være med” er et skoleudviklingsprojekt, der undersøger, hvordan leg og legende tilgange skaber mangfoldige læringsfællesskaber, hvor alle børn og unge trives og engagerer sig – uanset forudsætninger. 

Lærere og pædagoger fra seks skoler samarbejder med undervisere fra landets seks professionshøjskoler om at bringe legens kvaliteter i spil i undervisning og styrke børns deltagelsesmuligheder. Formålet er at skabe en skole, hvor alle børn oplever, at de hører til og deltager i fællesskabet.

Projektet blev igangsat i 2025 og fortsætter til 2027.

 

En pædagog og et barn, der leger sammen

Playful Learning Praxis

Playful Learning Praxis er et projekt, hvor undervisere og studerende fra landets pædagog-, lærer- og videreuddannelser sammen med pædagoger og lærere udforsker mulige løsninger på pædagogiske og didaktiske udfordringer. Midlet er legende tilgange og målet er børn og unges trivsel, udvikling og læring. 

Projektet blev igangsat i 2023 og udløber i december 2026.

Alle Børns Dagtilbud

Alle Børns Dagtilbud er et nationalt udviklingsprogram i samarbejde med KL og Komponent.

I programmet får mere end 2.000 pædagogiske medarbejdere og 100 ledere i 16 kommuner mulighed for at udvikle deres praksis og arbejde målrettet med kvalitetsopbygning i dagtilbuddene. Programmet har som mål at styrke kvaliteten dér, hvor den gør en forskel: i børnenes hverdag i de danske dagtilbud.

Programmet blev igangsat i 2025 og fortsætter til 2029.

Børn, der leger med og på papvægge

Leg For Dig (2021-2024)

Leg for Dig var et projekt, som udviklede videreuddannelsesforløb med udgangspunkt i udfordringer, som pædagogisk personale møder i hverdagen – fx at skabe flere deltagelsesmuligheder for børn i leg.  

Fra 2022-2024 arbejdede undervisere fra de seks professionshøjskoler tæt sammen med personale og børn fra 12 institutioner om at udvikle de nye videreuddannelsesforløb.

Forløbene er rettet mod al pædagogisk personale, der arbejder med børn fra 0-15 år i dagtilbud, skole og fritidstilbud. Forløbene bliver tilgængelige i foråret 2025. 

Et barn, der leger med modellervoks

Play@Heart (2021-2024)

Play@Heart var et skoleudviklingsprojekt, som havde til formål at undersøge en legende tilgangs betydning for børns læring med og om teknologi.

12 skoler deltog i projektet og samarbejdede med undervisere fra landets professionshøjskoler om at udvikle viden og kreative læringsmiljøer, som understøtter legende tilgange til teknologiforståelse.  

Playful Learning Udvikling (2019-2023)

Playful Learning Udvikling var et nationalt udviklingsprojekt, der fra 2019 til 2023 udforskede, hvordan legende tilgange til læring kan styrke kvaliteten i uddannelsen af kommende lærere og pædagoger.

Undervisere fra de seks professionshøjskoler samarbejdede om at afprøve nye undervisningsformer, hvor leg, nysgerrighed, bevægelse og kreativitet var i centrum. Målet var at give de studerende kompetencer og inspiration til at skabe engagerende, inkluderende og meningsfulde læringsmiljøer for børn og unge – både i skoler og dagtilbud.

Playful Learning Udvikling blev afsluttet i 2023, men de legende tilgange lever videre – både lokalt og i det efterfølgende projekt, Playful Learning Praxis.

Internationalt udsyn

Alle projekter i Playful Learning udveksler erfaringer med uddannelses- og forskningsinstitutioner samt praksisfællesskaber i andre lande. Det foregår bl.a. gennem studieture, besøg af samarbejdspartnere og i internationale forskningsnetværk. Kontakt os for at høre mere. 

 

Deltagere i Playful Learning

Undervisere og forskere fra landets pædagog-, lærer- og videreuddannelser samarbejder med dagplejere, daginstitutioner og skoler i deres lokalområde. Se deltagerne her.