Vi undersøger en legende tilgangs betydning for børns læring med og om teknologi
Vi undersøger en legende tilgangs betydning for børns læring med og om teknologi

Vores projekt
Play@Heart er et skoleudviklingsprojekt med fokus på legende tilgange til teknologiforståelse. Målet er at klæde skolerne på til at styrke børns kreative og eksperimenterende tilgang til verden. Gennem en pædagogisk udforskningsekspedition undersøger vi samspillet mellem børns leg med digitale teknologier og deres udvikling og læring.
Deltagere
Play@Heart drives af en projektledelse fra de seks professionshøjskoler i landet. Deltagerne i projektet er kommunale skoleforvaltninger samt lærere og skoleledelser fra 12 udvalgte grundskoler.
Tidshorisont
Projektet løber fra 2021 til 2025. I de første tre år deltager de 12 skoler og efterfølgende afrundes projektet i 2025.
Målgrupper
Projektets målgruppe er lærere, skolepædagoger og skoleledere. Børnenes oplevelser og betragtninger er centrale i udviklingsprocessen.
Hvordan arbejder vi?
Vi fokuserer på legende tilgange til læring og teknologiforståelse. Målet for projektet er at udvikle og opbygge et pædagogisk og didaktisk handlingsrepertoire for legende tilgange til læring i skolen.

Nyskabende læringsmiljøer
Vi etablerer nytænkende og utraditionelle læringsmiljøer i samarbejde med de deltagende skoler, også kaldet PlaySpaces. Her kan børn, lærere og pædagogisk personale lege, eksperimentere, lære og være kreative med teknologi. Der er teknologiske remedier til rådighed, som giver mulighed for at bruge hænderne, skille ting ad og skabe nyt.
Erfaringsbaseret tilgang
Hjertet i projektet er, at vi stiller os ved siden af dem, vi undersøger sammen med. Vores arbejde baserer sig på erfaringer, som de 12 deltagende skoler bidrager med. Erfaringerne fra deres dybdegående eksperimenter vil blive delt og udbredt på tværs af landets kommuner og bragt i spil som inspiration til forsøgsfaget teknologiforståelse.

Børnecentreret skoleudvikling
Vi vil bidrage til en kulturforandringsproces drevet af børn, pædagogiske personale, skoleledelse og forvaltning. I denne proces er det eksperimenterende og udforskende drivkraften i en helhedsorienteret skoleudvikling, der tager legen og børnene alvorligt. En mere legende tilgang til læring vil betyde en uddannelses- og dannelsestænkning, hvor målet ikke alene er at tilegne sig faktuel viden og færdigheder, men at uddanne børn der forholder sig nysgerrigt og undersøgende til verden.

Rune Schou
ruos@via.dk
+45 87552809
Andreas Binggelli
anbi@kp.dk
+45 41897424
Skansevejens Skole
Charlotte Stausholm Olesen, afdelingsleder
csol-skole@aalborg.dk
Sydmors Skole og Børnehus
Keld Rønager, skoleleder
kero@morsoe.dk
Højslev Skole
Louise Maagaard Høybye, skoleleder
lmah@skivekommune.dk
Skovvangskolen
Frank Hansen, viceskoleleder
frakh@aarhus.dk
Løsning Skole
Helle Vestergaard, skoleleder
helle.vestergaard1@hedensted.dk
Varnæs Skole
Morten Gaardsvig Buchard, skoleleder
mgb@aabenraa.dk
Sct. Hans Skole
Ole Tolstrup, viceskoleleder
osto@odense.dk
Tåsingeskolen
Kasper Føns, skoleleder
kasper.fons@svendborg.dk
Hvalsø Skole
Lars Hansson, skoleleder
laon@lejre.dk
Højelse Skole
Tommy Brun Larsen, skoleleder
tommy.brun.larsen@koege.dk
Lyngholmskolen
Pia Christensen, skoleleder
pich@furesoe.dk
Lundehusskolen
Bodil Mul, viceskoleleder
dk9b@kk.dk
Lyt med og bliv klogere
I vores podcast kan du høre, hvordan Play@Heart håber at gøre en forskel for børn.
Seneste nyt fra Play@Heart
Leg for dig,Play@Heart,Forskning,P+L Praxis
30. november, 2023
PlayBook 4
Playful Learning udgiver PlayBook 4. Sammen har vi undersøgt, hvad leg og legende tilgange betyder for børn i dagtilbud…