Ansøg om at indgå i Play@Heart

Det bliver en proces, der kræver noget af hele skolens personale, af ledelsen og af børnene. Det kræver tålmodighed og mod, lyst til at lære, indgående samarbejde og øje for lavthængende frugter. Til gengæld er forventningerne skyhøje til engagement og entusiasme.

Vi forventer i forhold til vores samarbejde, at følgende kriterier er indforståede, og nogle af dem eksplicit beskrevet i jeres ansøgning, ligeså vel at skolens ansøgning er afklaret med den lokale forvaltning:

  • Parterne skal deltage i hele projektets løbetid i skoleårene 2021/2022 til og med 2023/2024 (hertil udarbejdes en særskilt deltageraftale af juridisk afdeling)
  • Skoleforvaltningen laver i samarbejde med den deltagende skoles ledelse og projektledelsen en formativ plan for spredning af projektet i kommunen, og på den baggrund udarbejdes en fælles hensigtserklæring mellem kommune og Play@Heart-projektledelsen.
  • Skoleledelsen afser ressourcer i form af organisering af kapacitetsteam gennem Play@Hearts frikøb af seks personaler med henholdsvis 2×25% og 4×10% af deres arbejdstid til en takst af 300 kr. /time
  • Skoleledelsen skal afse tid og ressourcer til sparring med skolens kapacitetsteam
  • Skoleledelse udarbejder sparringsplan sammen med UC-konsulenten for hele projektperioden
  • Indsatsen skal om muligt forankres i skolens PLC
  • Systematisk og datadrevet arbejde med udvikling, afprøvning og evaluering af undervisning med fokus på en legende tilgang til læring og inddragelse af teknologier på skolerne

Projektledere:

 

Rune Schou, ruos@via.dk, 87552809

 

Andreas Binggeli, anbi@kp.dk, 41897424

Hør mere om Play@Heart i vores podcast:

(Findes også på Spotify og iTunes)

I en galakse ikke så fjernt herfra…

 

“Du skal trykke på ‘record’” lyder det bag skulderen. En anden stemme supplerer: “Vi kan da også bare kode i Scratch!?”.

Du og dine venner er på en mission. I leger, at I er videnskabsmænd, som er ved at fjerne plasma fra en affyringsrampe på Mars, så jeres kammeraters rumskib kan lette sikkert med kurs med Jorden.

Dine fingre glider på de varme gummiknapper på robotten, I har bygget, og du kæmper for at få lyssensoren, som skal detektere plasmaet, på plads mellem robottens hjul. Det lykkedes! “Kør!”, når du lige at sige, inden du ser nedtællingen nærme sig nul. 3-2-1… I holder vejret. Robotten kører hen imod den første klat plasma og bipper to gange, folder sin plasmaskraber ud og skraber plasmaet til siden. Rumskibet kan nu lette. Missionen er fuldført.

“Flot arbejde! Nu har I løst problemet med at fjerne tyggegummiklatter fra gulvet” siger jeres lærer. “Frikvarteret er snart slut. Skynd jer ud og få lidt frisk luft, inden vi arbejder videre.”

 

Ovenstående er blot ét af de scenarier, som Play@Heart ønsker at udvikle på de 12 skoler. Ikke at børn skal fjerne tyggegummiklatter i undervisningen, men at skabe fælles forestillinger som sikrer et socialt udgangspunkt, ansvar og nærvær, som gennem uforudsigelighed kan åbne, overraske og skabe intens spænding, og som samtidig giver mening for individ og fællesskab.