Store Legedag:

Studerende skaber legende oplevelser for børn på Københavns Professionshøjskole

Der var fuld fart på legen, da Campus Carlsberg dannede ramme om Store Legedag. Her inviterede pædagogstuderende fra 5. semester flere hundrede børn fra dagtilbud ind til en dag fyldt med workshops, kreativitet og legende eksperimenter.

Ved årets Store Legedag fik de studerende mulighed for at udvikle, afprøve og facilitere legende tilgange på deres eget studiedomæne. Det gav en unik mulighed for at afprøve, hvordan legende tilgange kan forenes med et fokus på kvalitet og pædagogisk ansvarlighed, og for at vise morgendagens pædagoger, at leg og faglighed ikke er modsætninger, men tilgange, der kan styrke hinanden.

”På Store Legedag sætter vi fokus på leg i daginstitutionerne ved at samle pædagoger, pædagogstuderende, undervisere og forskere til en legende event for at udvikle, udveksle, opleve og blive klogere på legen sammen med dem, det hele drejer sig om, nemlig børnene” fortæller Elisabeth Perret-Gentil, projektleder i Playful Learning på Københavns Professionshøjskole.

Fra vandpistoler til livslektioner
I kreaværkstedet stod tre studerende – Emilie Hejndorf Willumsen, Michelle Holm Heyde og Emily Louise Mulholland – blandt andet for en workshop, hvor børnene lavede malingstryk og skød med vandpistoler ladet med maling.

Emily Louise Mulholland fortæller, hvordan de under workshoppen oplevede, at børnene var begejstrede over at få lov til at lege med maling på en helt ny måde: ”De har jo prøvet at sprøjte med vandpistoler før – men aldrig med maling,” fortæller hun.

De tre studerende blev i mødet med børnene bekræftet i, hvad den legende tilgang kunne og er enige om den vigtige pædagogiske kvalitet, der ligger i legen:

“Leg er bare den fedeste måde at socialisere, lære nye evner og udvikle sig, fordi i legen må man godt blive beskidt – der må gerne komme maling på hænderne – så legen er ligesom med til at fjerne dét der præstationspres og gøre det frit,” fortæller Emilie Hejndorf Willumsen.

Hun fortæller videre, hvordan mødet med børnene i deres workshp gav gruppen erfaring med at justere aktiviteten efter børnenes initiativ:

“Som voksne pædagoger forestiller vi os tit, at aktiviteten ser ud på en bestemt måde. Men i dag valgte børnene for eksempel at lave håndaftryk i stedet for at bruge de former, vi havde lagt frem og forestillet os, at de skulle bruge. Det har været rigtig sjovt at opleve, hvad der sker, når man går med på børnenes impuls og spontanitet, og det har været en fed oplevelse at se, hvor det når hen, når vi følger børnenes initiativ.”

For de tre studerende er det særlige ved Store Legedag, at de får mulighed for at afprøve deres redskaber på eget studiedomæne fremfor ude i praksis, hvor der typisk eksisterer en i  forvejen allerede etableret kultur. Studerende Michelle Holm Heyde forklarer:

”Jeg synes, at det er et rigtig fedt koncept, at vi kan invitere børnene ind på vores base og i vores rammer. Vi kan jo tænke en masse tanker omkring en leg, men vi ved først, hvordan det foregår i virkeligheden, når vi prøver det af – for det er jo børn, vi har med at gøre, og det foregår ikke på en lige linje hele legen igennem,” slutter hun af.

Inspiration med hjem i rygsækken

Men Store Legedag var ikke kun en oplevelse for børn og studerende. Også pædagogerne fra de deltagende dagtilbud fik ny viden og inspiration med hjem. De kunne blandt andet høre oplæg af docent og ph.d. Helle Hovgaard Jørgensen om legens kvaliteter og børns initiativer. Samtidig bliver alle de lege og aktiviteter, som de pædagogstuderende havde udviklet til dagen, samlet i et inspirationskatalog. Tanken er, at idéerne på den måde kan leve videre ude i institutionerne og bidrage til flere legende oplevelser i børnenes hverdag.