Risikofyldt leg
Slip kontrollen og gør legen vild
Pædagog Thomas Birk Møller og legeprofessor Helle Marie Skovbjerg slår et slag for den risikofyldte leg – og forklarer, hvorfor vi skal give slip og lade børn finde deres egne grænser.
26. maj 2025
“Der er flere unge mennesker, som desværre kæmper med angst og andre psykiske lidelser. Og det hænger måske sammen med, at de ikke har fået lov til at møde fare og finde ud af, at ‘hey – det her kan jeg faktisk godt klare!’ Og de erfaringer starter allerede, når børnene er helt små.”
Sådan siger Thomas Birk Møller, pædagog i daginstitutionen Vandpytten i Hillerød og gæst i det nyeste afsnit af Playful Learning Podcast, hvor han deler sine tanker om risikofyldt leg – og hvorfor det er så vigtigt, at børn får lov til at lege vildt, frit og farligt.
Når vi vil passe for godt på
I februar udkom Trivselskommissionen med en rapport, der satte gang i en fortsat aktuel debat: Er vi som voksne – som forældre – kommet til at pakke børn lidt for meget ind i?
Det er i hvert fald et billede, som Thomas Birk Møller kan genkende fra hverdagen. Han ser en tendens til, at flere forældre – omend med gode intentioner – kommer til at hjælpe børn med noget, som de faktisk godt selv kan. Og det kan godt gå hen og blive et problem, mener han:
“Det kan godt komme til at fratage selvstændigheden fra børnene”.
Børn har samtidig brug for at mærke vinden suse i håret, jorden gyngende under fødderne og hjertet slå lidt hurtigere. Ikke fordi de skal komme til skade – men fordi de lærer noget vigtigt af at navigere i det, der føles lidt farligt:
“Hvis man hele tiden holder sig inden for det sikre, så kommer man heller ikke derudover, hvor man også har rykket nogle grænser.”
Daginstitutionen Vandpytten tager ofte på ture til skoven, fordi skoven rummer mange gode legemiljøer, fortæller Thomas. Særligt til risikofyldt leg.
Legeprofessorens perspektiv
Risikofyldt leg handler om at udforske kroppens grænser – og netop dét gør legen så vigtig, mener legeprofessor Helle Marie Skovbjerg.
“Fare er legens benzin,” siger hun og peger på, at børn har brug for at mærke mod, krop og grænser for at udvikle sig. For forskning viser, at den risikofyldte leg styrker børns mentale robusthed.
“De lærer, at de kan klare mere, end de tror – og hvordan de passer på sig selv og hinanden,” forklarer Skovbjerg.
Derfor er det altafgørende, at børn fortsat får lov at udforske deres grænser i leg: “Sker det ikke, vil legen simpelthen dø,” advarer hun.
“Så det lille barn på 1 år skal have lov at falde igen og igen, så bliver det god til at falde. Det vil hjælpe dem til at falde godt – også når de bliver større”, tilføjer hun.
Det handler (ikke) om dine grænser
“Inden for det pædagogiske fag er det ofte vores egne erfaringer, der afgør, hvad vi synes er farligt,” siger Thomas Birk Møller.
Men det er et problem, mener han, for risikofyldt leg handler ikke om de voksnes grænser – men om børnenes. Derfor skal vi som voksne turde stoppe op og spørge os selv: Er det her farligt for barnet – eller bare ubehageligt for mig at se på?
“Det er vigtigt at huske, at det ikke er mine grænser, der bliver udfordret. Det er børnenes egne – og dem skal de have lov til at mærke.”
Selvfølgelig har både pædagoger og forældre ansvaret for børns sikkerhed. Men hvis vi aldrig giver slip, lærer børnene heller aldrig at stå på egne ben. Og så mister vi det, som legen kan: give børn livsmod, handlekraft og troen på sig selv.
Anbefalinger fra pædagog og legeprofessor
Thomas Birk Møllers tre råd til andre dagtilbud
- Genovervej jeres regler: Spørg jer selv – beskytter reglerne børnene, eller spænder de bare ben for leg?
- Skift “Pas på” ud med “Hvordan mærkes det?” Når vi stiller nysgerrige spørgsmål i stedet for advarsler, hjælper vi børn med at mærke deres egne grænser.
- Snak med forældrene: Mange forældre vil gerne give børnene mere frihed – men de har brug for viden og tryghed. Tal med dem om hvorfor risikofyldt leg er vigtig, og hvad vi mister, hvis vi fjerner den.
Legeprofessorens tre råd til forældre
- Giv plads til risiko: Giv børn mulighed for at udforske det risikofyldte – det er sådan, de får fornemmelse for kroppens grænser.
- Vær tæt på legen: Leg med og prøv det, de prøver – det giver indsigt i, hvad de kan, og hvordan de oplever verden.
- Klatr med op: Hvis din 3-årige vil højt op i træet, så klatr med. Det viser både mod og nærvær.
Warning: Trying to access array offset on false in /var/www/playful-learning.dk/public_html/wp-content/themes/Impreza-child/flexible-content/media.php on line 31
Thomas Birk Møller har arbejdet som pædagog i Vandpytten i Hillerød de sidste fem år.
En fremtid med vildere leg?
Er udviklingen alligevel ved at vende? Thomas mærker i hvert fald, at samtalen om risikofyldt leg er begyndt at røre på sig:
“Bare det, at vi har den her dialog, viser jo, at der er kommet en større opmærksomhed på, at børn faktisk har brug for den slags leg. Det er den, der bygger deres selvværd og selvtillid op – og viser dem, at de godt kan klare noget, selv når det er svært.”


