Nye EVU-forløb

Leg For Dig er slut – men andre kan lege videre

Projektet "Leg For Dig" afsluttes – og åbner op for ny inspiration i dagtilbud, dagpleje og SFO’er. Med afslutningen af projektet lanceres nemlig 12 nye efter- og videreuddannelsesforløb.

Med afslutningen på det landsdækkende projekt Leg For Dig lanceres 12 nye efter- og videreuddannelsesforløb målrettet fagprofessionelle i dagtilbud, SFO’er, klubber og dagpleje. Forløbene er resultatet af et tæt samarbejde mellem konsulenter fra professionshøjskoler og pædagogisk personale i institutioner over hele landet – og har allerede sat tydelige spor i praksis. 

Fra teori til grin og glade børnestemmer 

”Det vigtigste for mig er, at vi er begyndt at lege noget mere. At høre flere glade børnestemmer – det er noget, jeg bliver ved med at vende tilbage til,”

siger Carsten Bonde Bräumer, daginstitutionsleder i Ådalens Børnehus, en af de institutioner der har været en del af projektet. 

Projektet har ikke bare givet personalet ny viden om legens betydning – det har også skabt et fælles sprog for leg og styrket det professionelle fællesskab gennem fælles eksperimenter, prøvehandlinger og ikke mindst fælles grin. 

”Selvom vi har fået rigtig meget teori, så er jeg faktisk blevet endnu mere nysgerrig på leg. Vi har leget sammen – og det har også været sjovt teambuildingsmæssigt. Man griner sammen og får prøvet tingene af på sig selv,” forklarer Carsten Bonde Bräumer. 

Janni, Carsten og Mette fra Ådalens Børnehus deler deres erfaringer.

En kulturændring i børnehøjde 

Forløbene har haft fokus på at udvikle nye tilgange til efteruddannelse med afsæt i praksis. Samtidig har ambitionen været at fremme børns trivsel, læring og udvikling. Og det er lykkedes, fortæller både ledere og pædagoger. 

”Vi har fået lidt gladere og lidt mere livsglade børn, der tør prøve ting af,”

siger pædagog Janni Bjerre Nygaard og uddyber, hvordan det pædagogiske personale har ændret sig:

”Vi har givet mere plads til risikofyldte lege – og lært, at børn lærer af processen, også når de falder.” 

Mette Bækgaard Thomassen, en anden pædagog i Ådalens Børnehus, fortæller, hvordan hendes egen tilgang har ændret sig: ”Min grænse for at fjolle har flyttet sig. Jeg er blevet mere tryg ved at træde ud på ’scenen’ og være med i legen – også når kollegaer eller forældre ser med. Det har været en personlig udvikling, men også en kollektiv bevægelse.” 

Introduktionsfilm til de 12 efter- og videreuddannelsesforløb

Følge barnets spor 

Et centralt element i de nye forløb er den legende tilgang til relationer. I stedet for at styre legen, lærer pædagoger at følge barnets spor, være nysgerrige og medskabende. 

”Det er barnet, der tager initiativ – og vi bakker op omkring det. Det har været afgørende at finde modet til at slippe kontrollen og i stedet være nærværende og til stede i barnets verden,” siger Mette. 

Det vigtigste, fortæller Carsten Bonde Bräumer, er, at det skal være sjovt at gå i daginstitution:

”Vi er her for børnene – og for deres udvikling. Det må vi aldrig glemme.”

Og derfor er leg i Ådalens Børnehus ikke længere blot en aktivitet – det er en tilgang. 

Forløbene kan bestilles nu 

Leg for Dig har resulteret i 8 efter- og videreuddannelsesforløb til dagtilbud, 6 til SFO/klub og 1 til dagpleje. Alle kan bestilles gennem landets professionshøjskoler og findes online på www.legfordig.dk 

Se forløb

Vil I lege jer klogere?
“Leg For Dig” har skabt 12 nye efter- og videreuddannelsesforløb, hvor legende tilgange styrker både børn og voksnes trivsel, læring og mod på det uforudsigelige.
Gå på opdagelse i forløbene på www.legfordig.dk

Playful Learning del indhold
Playful Learning del indhold