Lærere og skoleleder: Udfordringer og muligheder i en mere legende skole
Seks af landets skoler er i øjeblikket ved at finde sit lokale fodfæste i "Jeg vil gerne være med" projektet. Hør to lærere og en skoleleder fortælle, hvilke muligheder og udfordringer, de ser i arbejdet med at skabe en mere legende og inkluderende folkeskole.
10. oktober 2025
På seks af landets follkeskoler skrues der i øjeblikket op for legens plads, betydning og funktion i skolen – ikke som et frikvarter, men som en ny måde at tænke læring, fællesskab og trivsel på.
Projektet “Jeg vil gerne være med” undersøger, hvordan en mere legende skole kan få flere børn til at føle sig set, hørt og inkluderet i fællesskabet.
Hør to deltagende lærere og en skoleleder fortælle, hvordan arbejdet både udfordrer og inspirerer dem – og hvad de håber, at projektet kan betyde for fremtiden.
Jeg skal tænke helt anderledes
For lærer Niels Krogh Dragsbæk fra Sjølund-Hejls Skole i Kolding kom udfordringen fra første dag:
“Hvordan kan vi lege og stadig nå vores faglige mål?”
Det blev startskuddet til en ny måde at tænke undervisning på. For hvad nu, hvis læring ikke altid handler om at følge planen, men om at give eleverne mere medbestemmelse og plads til at udforske?
“Jeg tror, at jeg skal tænke meget mindre faglige mål og meget mere leg, deltagelse og inddragelse,” siger Niels.
At arbejde legende betyder også, at læreren må turde træde lidt tilbage, give eleverne initiativet og være åben for det, der opstår undervejs.
“Det kan godt være, vi ikke når det, jeg havde forestillet mig på kontorstolen. Men så når de noget andet – og det er måske i virkeligheden bedre.”
Samtidig kræver det træning og tryghed. For især ældre elever kan synes, det er uvant – eller måske ligefrem lidt pinligt – at lege i skolen.
“Jeg håber, projektet kan give os ro på og få os til at smile lidt mere, når vi er i skole.”
Niels Krogh Dragsbæk fra Sjølund-Hejls Skole i Kolding blev med det samme udfordret på balancen mellem "at lege" og samtidig nå de faglige mål. Han forudser en anden type lærerrolle end den, han lige nu er vant til.
Se styrker og giv valgmuligheder
For lærer Emma Thomsen på Gistrup Skole i Aalborg Kommune handler det legende om at se eleverne for det, de kan, frem for det, de ikke kan.
Når der er mange individuelle behov, har vi som lærere nogle gange tendens til at se på det enkelte barn – i stedet for at se på, hvordan vi kan ændre fællesskabet, siger hun.
Hun arbejder især med de yngste elever på at skabe accept af forskellighed:
Det er okay, at der er én, der ligger på gulvet, hvis bare barnet lytter. Det handler om at finde vejen og motivationen.
At give eleverne valgmuligheder i undervisningen er centralt for Emma.
Vi arbejder ikke alle sammen på samme måde. Nogle har brug for at se, hvordan andre gør, før de selv går i gang. Det handler om at give dem forskellige veje til det samme mål.
Hun peger på, at det som elev er dybt demotiverende, hvis man kun bliver set for det, man ikke kan. I stedet skal læreren kende sin elevgruppe godt og turde give plads til forskellige strategier og kreative løsninger – også selvom det kan føles kaotisk i starten.
Elever have flere valgmuligheder, der tager udgangspunkt i deres individuelle styrker og behov, hvis man som lærer skal sikre motivation og læringsudbytte, udtaler lærer Emma Thomsen fra Gistrup Skole i Aalborg.
Alle skal med for at lykkes
For skoleleder Henrik Mandrup fra Hvalsø Skole i Lejre Kommune handler det om at udvide både klasselokalet og tankesættet:
Det handler om at gøre klasserummet så bredt som muligt – så flere kan være med.
Han beskriver, hvordan legende tilgange til læring kan give nye deltagelsesmuligheder for børn, der ellers kan have svært ved at finde fodfæste i fællesskabet.
Vi kan lege med pædagogik og didaktik – og skabe undervisning, hvor børn, der måske har haft svært ved at være i rummet, pludselig oplever, at de hører til.
Men det kræver, at hele organisationen leger med – lærere, pædagoger, PPR, forældre og ledelse.
Vi skal vise, at det er okay at prøve noget andet – også når det ikke går helt som planlagt. Det vigtigste er, at vi lærer af det.
På Hvalsø Skole gør de det blandt andet gennem co-teaching, hvor lærere arbejder i makkerpar og sparrer om, hvordan leg kan foldes ud i praksis.
Vi skal turde være nysgerrige på vores undervisning og bringe vores samtaler om pædagogik og didaktik op – i stedet for kun at kigge på det enkelte barn og de udfordringer eller problemer, som han eller hun har.
Det må ikke blive et sideprojekt. For at lykkes skal hele organisationen være modige nok til at nytænke skolens læringsrum, fortæller Henrik Mandrup fra Hvalsø Skole i Lejre.
Undersøgelse
Skolelederes syn på leg i skolen
Playful Learning har fået foretaget en national undersøgelse blandt 110 danske skoleledere om legende tilgange og inkluderende fællesskaber i skolen. Undersøgelsen viser blandt andet, at:
- 58 procent af skolelederne ser et stort/meget stort potentiale i leg og legende tilgange som redskab til at inkludere flere elever i fællesskabet
- men kun 14% af dem svarer, at de arbejder systematisk med det i skolen.
- Endnu færre arbejder systematisk med leg og legende tilgange i udskolingen. Her er tallet kun 5 procent.
Læs den fulde rapport her.
Om projektet
Projektet “Jeg vil gerne være med” undersøger, hvordan leg og legende tilgange kan skabe mere meningsfulde, inkluderende læringsmiljøer, hvor alle børn – uanset forudsætninger – oplever trivsel og fællesskab.
På tværs af landet samarbejder lærere, pædagoger, ledere, PPR og undervisere med et ressourceorienteret børnesyn, der fokuserer på elevernes styrker og muligheder for at bidrage. I stedet for at se på individuelle udfordringer alene, rettes blikket mod skolens rammer og deres potentiale for at åbne deltagelsen for flere.
Skolerne er lige nu i opstartsfasen, hvor de opbygger kapacitet til at styrke leg, inklusion og deltagelsesmuligheder – også efter projektets afslutning. Samarbejder etableres, nye kompetencer udvikles, og der deles færdigheder og viden både i og uden for forskningsfeltet.