KOM I GANG
Brug rollespil til at udfordre legende tilgange til læring
Med legekvaliteterne fra rollespil, kan I undersøge og diskutere legende tilgange til læring i realistiske scenarier.
3. juni 2024
Kan I argumentere for og imod brugen af legende tilgange til børn og unges udvikling, trivsel og læring? Kast jer ud i Refleksionsrollespillet og ind i realistiske scenarier med andres perspektiver på legende tilgange.
Rollespillet indeholder materialer til tre scenarier, som kommende og færdiguddannede lærere eller pædagoger kan stifte bekendtskab med: en jobsamtale, et forældremøde og et fagligt teammøde. Det kan bruges som et frirum til at trække på egne erfaringer og andres formodede holdninger ved at eksperimentere med forskellige perspektiver og reaktioner. Det kan også give anledning til at overveje, hvordan andre vil forholde sig til legende tilgange, og hvordan man som fremtidig pædagog eller lærer skal forholde sig til deres skepsis eller opbakning.
Scenarier
Vælg ét af følgende scenarier. I kan være grupper på 4-10 deltagere. Hele forløbet varer ca. 45 min. Læs vejledningen, inden I går i gang.
Rolleliste til forældremødet:
- Teamleder: lærer eller pædagog som har indkaldt til mødet
- Daglig leder: lærer/pædagog: bistår teamleder
- ”Ikke for meget forandring” lærer/pædagog
- ”Lidt usikker og ny” lærer/pædagog
- ”Ny og brænder for legende tilgange til læring” lærer/pædagog
- ”Hvad handler det om?” medhjælper
- Socialt orienteret lærer/pædagog
- ”Lad os nu bare prøve” lærer/pædagog
- ”Det kan jeg ikke se mig selv i” lærer/pædagog
Find en detaljeret beskrivelse af alle roller i rollekortene, inklusiv hver persons overvejelser, inden scenariet udspilles.
Vejledning
- Sæt jer i grupper af 4-9 deltagere.
- Forberedelsestid: fordel roller og orienter jer i kassen (ca. 5 min). Fordel rollerne som teamleder og daglig leder først. Læg overskydende roller til side.
- Kig og mærk på rekvisitterne. Tag dem i brug, som I hver især mener passer til jeres rolle.
- Bliv i gruppen enige om, hvilken målgruppe teamet er tilknyttet (f.eks.
mellemtrin) - Spil rollespillet (10-15 min)
- Afslut med en fælles evaluering (20-25 min), hvor I lægger de tilgængelige refleksionsspørgsmål med forsiden nedad og trækker ét ad gangen, som gruppen reflekterer over i fællesskab
Her finder I de uddybende beskrivelser af rollerne samt spørgsmål til hver rolle, som I hver især kan reflektere over, inden rollespillet går i gang.
Rolleliste til jobsamtalen:
- Ansøger (kan deles af op til 2 personer)
- Leder
- Lærer eller pædagog med fokus på fællesskab og legende tilgange
- Lærer eller pædagog med fokus på samarbejde og fagligt niveau
- Skeptisk forælder
- Positiv forælder
- Fagligt orienteret forælder
- Socialt orienteret forælder
- ”Mit barn” forælder
Find en detaljeret beskrivelse af alle roller i rollekortene, inklusiv hver persons overvejelser, inden scenariet udspilles.
Vejledning
- Sæt jer i grupper af 4-9 deltagere.
- Forberedelsestid: fordel roller og orienter jer i kassen (ca. 5 min). Fordel rollerne som teamleder og daglig leder først. Læg overskydende roller til side.
- Kig og mærk på rekvisitterne. Tag dem i brug, som I hver især mener passer til jeres rolle.
- Bliv i gruppen enige om, hvilken målgruppe teamet er tilknyttet (f.eks.
mellemtrin) - Spil rollespillet (10-15 min)
- Afslut med en fælles evaluering (20-25 min), hvor I lægger de tilgængelige refleksionsspørgsmål med forsiden nedad og trækker ét ad gangen, som gruppen reflekterer over i fællesskab
Her finder I de uddybende beskrivelser af rollerne samt spørgsmål til hver rolle, som I hver især kan reflektere over, inden rollespillet går i gang.
Rolleliste til fagligt teammøde
- Teamleder: lærer eller pædagog som har indkaldt til mødet
- Daglig leder: lærer/pædagog: bistår teamleder
- ”Ikke for meget forandring” lærer/pædagog
- ”Lidt usikker og ny” lærer/pædagog
- ”Ny og brænder for legende tilgange til læring” lærer/pædagog
- ”Hvad handler det om?” medhjælper
- Socialt orienteret lærer/pædagog
- ”Lad os nu bare prøve” lærer/pædagog
- ”Det kan jeg ikke se mig selv i” lærer/pædagog
Find en detaljeret beskrivelse af alle roller i rollekortene, inklusiv hver persons overvejelser, inden scenariet udspilles.
Vejledning
- Sæt jer i grupper af 4-9 deltagere.
- Forberedelsestid: fordel roller og orienter jer i kassen (ca. 5 min). Fordel rollerne som teamleder og daglig leder først. Læg overskydende roller til side.
- Kig og mærk på rekvisitterne. Tag dem i brug, som I hver især mener passer til jeres rolle.
- Bliv i gruppen enige om, hvilken målgruppe teamet er tilknyttet (f.eks.
mellemtrin) - Spil rollespillet (10-15 min)
- Afslut med en fælles evaluering (20-25 min), hvor I lægger de tilgængelige refleksionsspørgsmål med forsiden nedad og trækker ét ad gangen, som gruppen reflekterer over i fællesskab
Her finder I de uddybende beskrivelser af rollerne samt spørgsmål til hver rolle, som I hver især kan reflektere over, inden rollespillet går i gang.
Vejledning
Læs denne vejledning i fællesskab, inden I går i gang.
1
Vælg et scenarie
Vælg ét af de tre beskrevne scenarier.
I kan også læse og downloade beskrivelserne af de tre scenarier og deres roller i dette dokument.
2
Udprint rolle- og refleksionskort
Udprint rollekort og refleksionskort
Refleksionskortene er de samme til alle tre scenarier.
3
Print rekvisitter eller lav jeres egne
Print skabeloner til rekvisitter, som I kan klippe ud og anvendes i rollespillene.
I kan også vælge at bruge jeres egne rekvisitter. Se de næste to punkter for forslag til redskaber og materialer.
(4)
Forslag til redskaber
Forslag til redskaber, I kan bruge til at fremstille rekvisitter:
- Sakse
- Limpistoler eller limstift
- Farveblyanter, tuscher eller andet tegnegrej
(5)
Forslag til materialer
Forslag til materialer, I kan bruge til at fremstille rekvisitter:
- Tynde træpinde til at holde briller eller overskæg foran ansigtet
- Tykt pap
- Farvet karton og papir
- Træperler
- Snor
- Tøjklemmer
- Forskellige stofrester
Refleksionsrollespillet blev foruden en måde at lære at tale om legende tilgange til læring på, også en måde at øve sig i egne argumenter, hvis man mødes med modstand i sin profession.
- Afsnit om afprøvningen af værktøjet i forskningsprojektet "Playful Evaluation".
Refleksionsrollespillet blev foruden en måde at lære at tale om legende tilgange til læring på, også en måde at øve sig i egne argumenter, hvis man mødes med modstand i sin profession.
- Afsnit om afprøvningen af værktøjet i forskningsprojektet "Playful Evaluation".
Læs rapporten bag værktøjet
Refleksionsrollespillet er ét af i alt tre evalueringsværktøjer, der er blevet udviklet gennem forskningsprojektet “Playful Evaluation”, der er et samarbejde mellem Designskolen Kolding og Playful Learning. Projektet har undersøgt, hvordan legende evalueringsværktøjer kan være med til at styrke vores overordnede sprog for det legende.
Tanken bag værktøjet
Rum for legende evaluering
Rollespillene undersøger brugen af legende tilgange til læring i realistiske situationer. De giver samtidig mulighed for at synliggøre jeres viden om legende tilgange og øve jer i at tale om legende tilgange.
Formålet er ikke at teste jeres viden om legende tilgange men at igangsætte en legende stemning og evaluering, og i fællesskab hjælpe hinanden med den viden, som I besidder.
Projektansvarlige i Playful Evaluation:
Helle Marie Skovbjerg, forskningleder i Playful Learning og Professor i Leg ved Designskolen Kolding
Astrid Lasthein Lehrmann, videnskabelig assistent, Designskolen Kolding
Laila Grøn Truelsen, Studieleder, Designskolen Kolding
Studentermedhjælper:
Anne-Catherine Muller, Designskolen Kolding
Medvirkende undervisere og studerende fra:
Læreruddannelsen på UC Lillebælt Campus Odense og Campus Jelling
Pædagoguddannelsen på VIA University College i Horsens
Pædagoguddannelsen på UCSyd i Kolding


