Playwheel illustrerer de mange valg, der knytter sig til en undervisningssituation og hjælper dig som lærer eller skolepædagog, eller dit team, med at få øje på og reflektere over legende tiltag i undervisningen.
Playwheel er et åbent redskab, der kan bruges til planlægning, gennemførsel og evaluering af både kortere aktiviteter og længere undervisningsforløb. Det består af fem ringe med hver deres kategori, som du frit kan kombinere efter eget ønske eller egen hensigt. Udbyttet ligger i de refleksioner og idéer, som kombinationerne giver dig og dine kollegaer.
FORSLAG
Sådan kan Playwheel bruges
Med undtagelse af den midterste kategori “Mål og indhold”, er alle kategorier inddelt i 6 underkategorier og ét åbent felt, så du kan tilføje din egen underkategori.
Tag for eksempel udgangspunkt i en velkendt undervisningssituation for at kombinere de forskellige kategorier. Reflektér over situationens faglige udbytte eller potentiale for forandring. Her kan du f.eks. overveje, hvad der vil ske, hvis du erstatter én af underkategorierne med en anden; Hvad hvis jeg inddrager elementer fra konstruktionsleg? Hvad hvis eleverne får adgang til andre materialer? og så videre.
Du kan også bruge Playwheel til at overveje, hvilke præferencer du selv har i undervisningen, få idéer til måder at arbejde med faglige emner eller problematikker på eller noget helt fjerde.
Mål og indhold
De konkrete mål og det specifikke fagindhold for din undervisning.
Undervisnings- og organiseringsformer
Den almendidaktiske organisering af
undervisningen, som går på tværs af fag:
• Klasseundervisning
• Fremlæggelse/præsentation
• Emne- eller projektarbejde
• Gruppe eller makkerpar
• Individuelt arbejde
• Evaluering
• Åbent felt (udfyld selv)
Legetyper
De væsentligste legeformer, som dog
oftest vil overlappe hinanden:
• Bevægelsesleg
• Fantasileg
• Sanseleg
• Rolleleg
• Konstruktionsleg
• Konkurrenceleg
• Åbent felt (udfyld selv)
Legemedier
Legemedier der kan integreres i
undervisningen:
• Sprog
• Formbare materialer
• Digitale teknologier
• Krop
• Legetøj og remedier
• Spil
• Åbent felt (udfyld selv)
Steder
Steder undervisningen kan foregå:
• Skolens fællesområde
• Undervisnings- eller faglokale
• Kulturinstitution
• Naturen
• Byens rum
• Åbent felt (udfyld selv)
Få dit eget eksemplar
Få dit eget playwheel i hænderne.
Udprint et billede af Playwheel eller udprint alle lag, klip dem ud og sæt dem sammen, så hjulet kan drejes.
Historien bag hjulet
Den første version af Playwheel blev udviklet i 2019 af undervisere på pædagog- og læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole. Formålet var at vise, hvordan det legende med fordel kan integreres i undervisningen, så det bliver en del af de studerendes læreproces.
Hjulet er løbende blevet justeret og videreudviklet i takt med, at det er blevet afprøvet af undervisere og studerende.
Legetyperne og -remedierne i den orange og grønne ring er dels inspireret af den franske sociolog Roger Callois (1958) systematiske inddelinger af legetyper, og dels af den danske legeforsker Jørn Martin Steenhold (2011) tanker om legens forskellige kreative kategorier.
Denne version til skole er blevet udviklet i tæt samarbejde med en gruppe lærere på ét af Københavns Professionshøjskoles diplommoduler.


