Casehistorier

I Aars Skoles SFO eksperimenterer de med pop-up lege for at forny legeenergien

I Aars Skoles SFO har de fundet en ny måde at give legen en god vitaminindsprøjtning på. De bruger nemlig såkaldte pop-up lege til at skabe nye legemiljøer, som opstår for en tid og giver nye, friske impulser til legen til stor glæde for børnene og deres trivsel.

Hvad kan man få ud af nogle papvægge, et par tusser og noget lim? I Aars Skoles SFO fik pædagogerne en god idé. I fællesrummet byggede de i samarbejde med børnene et pizzeria og en isbod ud af materialerne, så der opstod en ny og spontan leg for børnene i SFO’en. En såkaldt pop-up leg.

»Hele idéen med pop-up lege er at skabe tidsbegrænsede lege, som opstår som et rum i rummet og giver fornyet legeenergi til børnene. De materialer man har i institutionen, lægger ofte op til nogle bestemte lege, mens de udelukker andre. Så pop-up lege handler om, hvad der vil ske, hvis man introducerer nogle nye rammer og materialer for børnene. Og så er det vigtigt, at pædagogerne følger børnenes spor og initiativer, som kan ændre sig løbende. Derfor passer pop up-lege godt sammen med børnenes legeudvikling; at de en dag er interesseret i købmandsleg, næste dag pizzeria og dagen efter bankrøverleg.«
— Giselle Christoffersen, Leg For Dig-ambassadør hos Aars Skoles SFO

Børnene som medskabere af legen

Mere end et par papplader skulle der ikke til for at skabe et anderledes legende rum i SFO’en på Aars Skole. Både pædagogerne og børn var aktivt involverede i legen, som løbende fik lov til at udvikle sig. Fx hentede pædagogerne pizzabakker og menukort fra den lokale pizzamand, og der blev også tilføjet et kasseapparat til stor glæde for legen.

I samarbejde med de voksne lavede børnene en pizzaovn ud af nogle papkasser og børnene sørgede for, at der var pizza og burgere nok til alle ved selv at tegne pizza-slides og finde magneter, der lignede burgere. Børnene skrev også selv butiksskilte og reklameskilte, som de kunne gå rundt med, for at gøre andre børn opmærksomme på at man kunne købe pizza og burgere hos dem. Ifølge en af pædagogerne bag pop-up legen, er det netop vigtigt at have børneperspektivet med, når man laver pop-up lege og lade børnene komme med inputs og fylde rammen ud, så legen ikke bare er voksenstyret.

»Pop-up lege handler om, at vi som voksne udtænker en ramme, hvorefter børnene får lov til at give den gas og gøre, hvad der falder dem ind. Og det er spændende for os. For når vi sætter noget i gang, så har vi selvfølgelig en forestilling om, hvad det fører med sig, og det er ofte nogle andre tanker, som vi har i forhold til børnene. Så vi bliver sommetider lidt overrasket. Det kræver af os, at vi tør lade børnene lege uden, at vi skal bestemme, hvad der skal ske. For det gør vi ofte. Vi skal også være gode til også at træde et par skridt tilbage og lade være med at blande os. Det har der været meget læring i for os.«
— Betina Nielsen, Pædagog i Aars Skoles SFO

En positiv forstyrrelse

Børnene fra Aars Skoles SFO, har ifølge pædagogerne været ellevilde med pop-up legen, og udover øget legeglæde oplever de også, at det kommer børnenes trivsel til gode.

»Vi kan se, at de her pop-up-lege inviterer til, at børnene kommer i en anden type leg, end de ellers er vant til. Det kan give dem nogle nye lege-relationer på tværs af alder og køn ved at prøve at lege med nogle andre, end dem de normalt leger med. Det giver en positiv forstyrrelse, at der lige pludselig står et nyt rum, der ikke plejer at være der. «
— Kristoffer Pilgaard Petersen, Pædagog i Aars Skoles SFO

»Det styrker deres fantasi og indlevelsesevne og deres sociale kompetencer. Det vi har set indtil videre er, at der opstår et godt sammenhold omkring legen. Det har giver nogle positive fortællinger til de børn, der måske har haft det svært, fordi de kunne være med i det her.«
— Betina Nielsen, Pædagog i Aars Skoles SFO

Pop-up legen med pizzeria og isbod, fik lov at leve i 1,5 måned. Hele meningen med pop-up-legene er, at de kun eksisterer for en kort periode, hvorefter de pakkes væk igen. Det er vigtigt, at de er tidsbegrænset, så man kan skabe en dynamisk udveksling af forskellige lege. Og man kan skabe et eksperimenterende rum, hvor man kan afprøve ting, uden at det er nødvendigt at ændre for meget på de eksisterende rammer, og uden at man skal anskaffe sig dyre materialer eller legetøj. Ifølge pædagogerne fra Aars Skoles SFO er det vigtig at pakke pop-up-legen væk, inden legen kører død. Så kan man altid tage den op efterfølgende.

Fokus på leg

Aars Skole har siden sommeren 2022 været en del af Leg For Dig-projektet, hvor de har haft tilknyttet en af projektets ambassadører. Forløbet har været med til at give tid og fokus til at se på legen i SFO’en med nye øjne og skabe et sprog omkring en legende pædagogisk praksis.
»Vores ambassadør fra Leg For Dig er god til at sige til os, at vi måske leger mere, end vi lige gik og troede. Og vi har fået udvidet vores begreb for, hvad leg kan være. Det har været en øjenåbner for os. Vi er blevet mere bevidste om, hvad det er for nogle tanker, vi skal gøre os. Det der gør det spændende for os, er at vi har tid til fordybelse før vi skal til at udføre det. I det her forløb får man mulighed for at tænke i dybden, og det er meget anderledes, end når hverdagen kører derudaf, og vi skal træffe hurtige beslutninger her og nu. Det kan hurtigt blive så forhastet i en almindelig hverdag.«
— Kristoffer Pilgaard Petersen, Pædagog i Aars Skoles SFO

En indendørs bålplads

I Aars Skoles SFO har pædagogerne allerede planlagt den næste pop-up leg. De vil gerne skabe en indendørs ”bålplads”, der rummer kvaliteterne fra det at sidde rundt om et rigtigt bål.
»Vi har planer om at bygge et kunstigt bålsted med taburetter rundt omkring og et bagtæppe af noget skov og så måske en højtaler med noget fuglefløjt. Og så se, hvad der opstår i den ramme.«
— Kristoffer Pilgaard Petersen, Pædagog i Aars Skoles SFO

En af de vigtige pointer, som pædagogerne tager med sig er, at det ikke behøver være stort og svært at igangsætte en pop-up leg. Ofte skal der bare en lille ændring til.
»Det kan faktisk være noget helt simpelt, vi gør. Pizzeriaet og isboden var lavet ud af papvægge, og det var det. Det behøver ikke at være et stort udstyrsstykke. Jeg har fået øjnene op for, at det behøver ikke at være så indviklet.«
— Betina Nielsen, Pædagog i Aars Skoles SFO

Tre gode råd til at skabe en pop-up leg

  1. Legen skal pirre børnenes nysgerrighed og inddrage dem aktivt.
  2. Legen skal producere nye måder at være til stede på i de rammer man har.
  3. Legen skal være tidsbegrænset.