Gys & Gru
Gys, grin og gåsehud
På UC SYD i Esbjerg blev frygt og fantasi til læring, da pædagog- og lærerstuderende i fællesskab skabte (u)hyggelige aktiviteter for 130 børn fra lokale børnehaver og skoler. Gys & Gru-ugen viste igen i år, at der ligger læring og lurer i mørket, og at følelsesmæssige oplevelser af frygt og gys kan bruges som motor for både mod og nysgerrighed.
27. oktober 2025
Der var gåsehud og kilden i maven, da pædagog- og læreruddannelsen på UC SYD i Esbjerg igen i år afholdt Gys & Gru-uge. Her lurede læringen mellem latter og lygteflimmer, da pædagog- og lærerstuderende i løbet af ugen blev undervist i, hvordan gys og følelser som frygt kan bruges som legende og lærende greb.
I grupper på tværs af uddannelserne udtænkte, planlagde og forberedte de ugens store afslutning, hvor mere end 130 børn fra lokale børnehaver og skoler i torsdags deltog. Det blev en dag fyldt med (u)hyggelige aktiviteter, hvor både børnehvin og grin brød gennem mørket.
Følelser, der både fryder og forskrækker
Det er ikke tilfældigt, at det netop er Gys & Gru, der igen i år danner rammen om temaugen. For selvom frygt ofte forbindes med noget negativt, viser pædagogisk forskning, at når børn leger med frygt i små, trygge doser, styrkes deres evne til at håndtere usikkerhed og stærke følelser. Det kan være både udviklende og lærerigt og træne mod, nysgerrighed og sociale fællesskaber.
For lærerstuderende Emilie Kristiansen blev netop det med at finde balancen for, hvor meget gys der er for meget, en af de største udfordringer:
“Jeg synes, det var spændende at arbejde med et tema og gå i dybden med det, men det var også lidt svært at arbejde med lige præcis Gys & Gru, fordi hvor uhyggeligt kan du gøre det? Mine tanker var først, at det skulle være mega uhyggeligt – indtil jeg fandt ud af, at det var femårige, der skulle komme. Så måtte vi justere det, for det handler jo om balancen mellem det uhyggelige og det udviklende,” fortæller Emilie med et grin.
Små helte i lommelygtens skær
I Emilies gruppe havde de forberedt et sanseligt mini–escaperoom for børnehavebørnene, hvor spænding, fortælling og fantasi smeltede sammen.
Gruppen introducerede børnehavebørnene til aktiviteten med en kort historie om en prinsesse fanget af en trold, og børnene fik til opgave at hjælpe prinsen med at redde hende ved at klare tre missioner og indsamle diamanter.
I forberedelserne havde gruppen mørklagt lokalet, væggene var dækket med sorte plastikposer, og i baggrunden lød en knitrende skov med ugler, vind og fjerne fodtrin. I lyset fra lommelygter blev børnene ført igennem tre forskellige escape-zoner: en følekasse, et puslespil og en huskeleg – aktiviteter designet til at stimulere børnenes sanser, samarbejde og koncentration. “De var mega begejstrede og glædede sig helt vildt, og det gjorde, at vi kunne leve os endnu mere ind i det, fordi børnene også gerne ville det,” fortæller Emilie Kristiansen.
Hun oplevede, at børnene holdt fast i opgaverne, selv når de var svære, netop fordi de blev præsenteret gennem leg:
“Når man har en legende tilgang, får man børnene mere med ind i det. De viser en større interesse og giver ikke så hurtigt op, som de nogle gange kan gøre i klasselokalet. I legen bliver det bare sjovere, og så bliver de ved.”
Flere fagligheder om et fælles mål
Et af de vigtigste elementer i Gys & Gru-ugen er samarbejdet mellem professionsuddannelserne, og for Emilie blev netop det en af ugens største gevinster.
“Noget af det bedste ved ugen var faktisk at møde de pædagogstuderende og arbejde sammen med dem, selvom vi ikke kendte hinanden i forvejen. Jeg oplevede, at vi lærerstuderende nok tænkte lidt mere praktisk, mens pædagogerne var mega gode til at tænke kreativt. De kunne hive ideer ud af ærmet og udvikle på dem, og vi greb bare chancen og sagde ‘den er vi friske på’,” Emilie Kristiansen.
Ifølge Robert Eskildsen, der er studiekoordinator på læreruddannelsen i Esbjerg og lokal projektleder for PL Praxis, hviler formålet med Gys & Gru-ugen på to grundlæggende intentioner:
“For det første handler det om at skabe meningsfulde og udfordrende rammer for pædagog- og lærerstuderende, hvor de samarbejder med afsæt i principper og redskaber hentet fra Playful Learning. For det andet vil vi invitere både børn og professionelle til et arrangement, hvor de mærker, at UC SYD gør sig umage for at involvere lokale samarbejdsinstitutioner i de aktiviteter, vi planlægger og gennemfører med vores studerende,” fortæller han.
Gys & Gru-ugen på UC-SYD var igen i år med til at vise, hvordan leg, følelser og samarbejde kan blive en ramme for læring, der mærkes helt ned i maven både for børn og studerende.